Boğaziçi Köprüsü Tarihçesi ve Özellikleri

'Sanat ve Müzik' forumunda EyLüL tarafından 28 Şub 2012 tarihinde açılan konu



  1. Boğaziçi Köprüsü



    Asya ve Avrupa kıtalarını, İstanbul Boğazı üzerinde birleştiren köprüdür. Anadolu yakasında Beylerbeyi'nden başlayarak, Avrupa yakasında Ortaköy'den geçip, Mecidiyeköy'de sona ermektedir. 20.yy.’da iki kara parçasını birbirine bağlayan 10 büyük asma köprü var idi. Bunlardan bazıları Boğaziçi Köprüsünden önce yapılmış ve uzunlukları daha fazla idi. Fakat iki kıtayı birleştiren Boğaz'ın güzel mavilikleri arasında inci gibi asılan iki köprüden biri Boğaziçi diğeri ise Fatih Sultan Mehmed Köprüsüdür.

    KÖPRÜ ÖNCESİ
    Milattan önce 513 yılında Pers Hükümdarı Dara, Boğaz'ın en dar yeri olan Anadolu Hisarı ile Rumeli Hisarının bulunduğu yerde gemileri yan yana dizdirerek bir köprü yaptırmıştır. Bu köprüden 80 bin askerini Boğaz'ın karşı yakasına geçirmiştir. Bu esasında köprü olmayıp sadece geçiş için kullanılan yüzen araçlardan yapılan bir geçitti.Anadolu hakimiyetinden Rumeli topraklarına fetih için geçen Türkler Boğaz'ı rahat geçebilmek için köprü yapmayı düşünmüşlerdi. Yıldırım Bayezid'in yaptırdığı Anadolu Hisarı, Fatih Sultan Mehmed Hanın yaptırdığı Rumeli Hisarı, gelecekteki köprü yapımının bir ön hazırlığı idi. Fakat o gün için bu hisarlar Boğaz'ın giriş-çıkışını kontrol eden ve iki tarafta hakimiyeti sağlayan muhteşem kalelerdi.



    Daha sonraki senelerde askeri bakımdan faydalı olacağını düşünenler, köprünün yapılmasını fiiliyata çıkaramadılar. Hatta İtalya'nın büyük ressamı Leonardo Da Vinci Boğaz'ın iki yakasını birleştiren açılır kapanır bir köprü yapımını o zaman Osmanlı Sultanı olan II. Bayezid'e teklif etmişse de yapım için teşebbüse geçiş olmamıştı. O zaman için köprü üzerinde durulmamasının esas sebebi Osmanlıların Akdeniz ve Karadeniz'de mutlak hakim olmalarıydı.Boğaz Köprü’süne askeri bakımdan büyük ihtiyaç duyulmaya başlanmasından dolayı Sultan II. Abdülhamid Han "Bosphorus Railroad Company"ye köprü projesini hazırlatmıştır. Hazırlanan projeye göre ahşaptan yapılacak, kuleleri bulunacak, geceleri ışıklandırılıp üzerinden demiryolu geçecektir. Fakat siyasi hadiseler ve tahttan indirilmesi, teşebbüsün tasarı halinde kalmasına sebep olmuştur.

    CUMHURİYET DÖNEMİ
    Cumhuriyet devrinde Boğaz'ın iki tarafından trafiğin fazlalaşması Boğaz Köprü’sünün bir an önce yapılması gerektiği fikrine ağırlık kazandırmıştır. İlk ciddi teşebbüs 1953 yılında yapıldıysa da 1969 yılına kadar bu iş neticelenememiştir. 1969 yılında Boğaz Köprüsü inşası "Hochtief-Cleveland" İngiliz-Alman firmasına ihale edilmiştir.Asya ve Avrupa'yı birleştirecek, yüzyıllardır insanlığın hayalini gerçekleştirecek köprünün temeli, 20 Şubat 1970 günü devrin başbakanı Süleyman Demirel tarafından atılmıştır. 3 seneyi aşkın çalışmalardan sonra 30 Ekim 1973 günü 500 bin kişinin katıldığı muhteşem bir törenle açılmıştır. Bu büyük eser 39 ay 19 günde bitirilmiş ve çevre yolları dahil o zamanın parasıyla 2 milyar 80 milyon liraya mal olmuştur.

    MİMARİ ÖZELLİKLERİ
    Dünyadaki yapılan asma köprüler, ayakları arasındaki uzaklığa göre sıralanmaktadır. Boğaz Köprü’sünün ayakları arasındaki uzunluk 1070 metredir. Buna göre asma köprülerin arasında Avrupa'da 3., dünyada 7.’dir. Boğaz Köprüsü'nün toplam uzunluğu 1560 metredir.
     
Yükleniyor...