Farabi'nin Varlık Felsefesi Hakkındaki Görüşleri

'Ders notları' forumunda Masal tarafından 2 Ağu 2012 tarihinde açılan konu

  1. Farabi ve Varlık Felsefesi


    Farabi'nin Varlık Felsefesi Hakkındaki Görüşü


    Farabi'nin varlık kavramı ile ilgilenmesi sadece mantık yönünden olmamıştır. Varlık kavramını bir çok yönlerden ele alıp İncelemiş ve bunun üzerine gelişmiş bir varlık felsefesi kurmuştur.

    Farabi'nin varlık felsefesi, varlık teriminin nasıl bir kavram olduğunu açıklamakla başlar. Buna göre, varlık, zorunluluk ve ilinti (araz) gibi, bazı terimlerin kavranması ile bilinen bir kavram değildir. Çünkü varlığın anlamı açık ve basittir. Varlığın tanımlanması mümkün değildir. Zira varlık en genel kavram olduğu için cinsi ve ayırımı yoktur; o halde tanımı da yoktur. Bu sonuca Farabi, şu şekilde varıyor: bilimler genel olarak ikiye ayrılır; tekili konu alan bilimler ve tümeli konu edinen bilimler. Bizi ilgilendiren, bu ikinci bilim dalı en genel kavramları araştırır, varlık ve varlığı ilgilendiren konular gibi.

    Farabi, varlığı en tümel olan bir kavram olarak belirleyip, onun tanımlanamayacağını ileri sürmüştür. Farabi'ye göre tanım bir şeyin ne olduğunu açıklar. Tanımlar yolu ile kavramlar öyle sistemli bir şekilde dizilir ki, her bir kavram diğerini ima ederek nihayet en tümel kavramlara varılır. Bu son kavramlardan daha genel olan başka varılabilecek kavram artık yoktur. Bunlar 'varlık', 'mümkün' ve 'vacip' gibi kavramlardır.

    Farabi, Tanrının varoluşunu kanıtlarken, Aristotelesin akılyürütme çizgisini takip etmiştir. Ona göre, bu dünyadaki nesneler hareket etmekte, değişmektedirler. Dünyadaki nesneler hareketlerini bir ilk Hareket Ettiriciden almak durumundadırlar. Bu ilk Hareket Ettirici ise, Tanrıdır. Farabi, varlık anlayışında, mümkün ya da olumsal varlıklar adını verdiği nesneler ile Tanrı arasındaki farklılık ve ayrılığı, mümkün varlıkların Tanrıdan, ilk varlıktan sudur ettiklerini söyleyerek açıklamaya ve temellendirmeye çalışır.

    Farabiye göre, ilk varlık, Tanrı, varlık taşkını yoluyla evrendeki bütün varlık düzenini doğal bir zorunlulukla meydana getirir. Evren Tanrının değerine hiçbir şey katmaz. Yetkin bir varlık olan Tanrının hiçbir şeye ihtiyacı yoktur. Tanrıyla evren arasındaki ilişkiyi, evrenin Tanrıdan sudur, türüm yoluyla ve zorunlulukla çiktigini söyleyerek açıklayan Farabiye göre, evren aynı zamanda Tanrının sonsuz cömertliğinin bir sonucudur. Tanrı, Farabinin sisteminde herşeydir. Tanrı seven, sevilen ve sevgidir. O bilen, bilinen ve bilgidir.
     
Yükleniyor...
Benzer Konular - Farabi'nin Varlık Felsefesi
  1. EyLüL
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    2,334
  2. zamaneanne
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    586
  3. Merve
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    1,021
  4. Merve
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    761
  5. Masal
    Yanıt:
    0
    Gösterim:
    6,016