Mimar Sinan'ın Akıl Almaz Sırları

'Biyografi' forumunda EyLüL tarafından 20 Eyl 2012 tarihinde açılan konu

  1. Mimar Sinan'ın Akıl Almaz Sırları





    Mimar Sinan'ın Akıl Almaz Sırları Neler

    Süleymaniye Camisi'nde gizli bölmede bulunan notta ne yazıyor? Süleymaniye'nin dört kubbesi neyi temsil ediyor? Camii'nin inşaasına neden ara verilir? İran Şahı'nın gönderdiği mücevherler nerede? Kandilde yanan isler ne işe yarıyor? Selimiye Camisi'nin yapımı sırasında Mimar Sinan neden yok oluyor? Selimiye Camisi'nde Japonların şaşırdıkları an.. İşte Sinan'ın eserlerine gizemli yolculuk...

    Mimar Sinan, bir gün, dostlarından ve devrinin şair ve ediplerinden Mustafa Saî Çelebiye gelerek, Çok kocadım. İsterim ki, öldükten sonra adım unutulmasın. Hizmetlerim anılıp hayırla anılayım. Anlatacağım hatıralarımı nazım ve nesir diliyle yazar mısın? der.

    Bunun üzerine Çelebi, Mimar Sinanın anlattıklarını yazmaya başlar ve küçük bir kitap ortaya çıkar.
    Saî Mustafa Çelebinin Mimar Sinanın ağzından kaleme aldığı, “Tezkiretül Bünyan ve “Tezkiretül Ebniye adını verdiği ve günümüzde Yapılar Kitabı adı altında toplanarak yayımlanan bu eseri, büyük ustanın yaşam öyküsünü, eserlerinin envanterini ve kendi dönemine ait gözlemlerini içeriyor.

    Cami inşa edilirken, Sinanın mihrapta nargile içtiği söylentisi yayılır. Söylenti padişaha kadar ulaşır.
    Kanunî, bu söylenenlere inanmak istemese de bir gün ansızın inşaata baskın yapar. Bakar ki, Sinan gerçekten mihrapta nargile tokurdatıyor.
    Mimarbaşı, camide nargile içilir mi, sen bu işi yapmazdın, nedir bunun hikmeti diye sorar.

    Sinan şöyle cevap verir: “Sultanım, dikkat edin nargilemde tömbeki, tütün yoktur. Sadece suyun fokurdamasından meydana gelen sesin cami içerisinde dağılımını kontrol ediyorum. Buradaki suyun sesi caminin her tarafına eşit yayılırsa, yarın burada Kuran okuyacak olan hocanın sesi de 60-70 metreye kadar toplanan cemaat tarafından duyulacaktır. İşte bu yüzden, akustiği kontrol ediyorum.

    Süleymaniye Camiinin ayrıntılarına inildikçe insanı büyüleyen pek çok özelliği ortaya çıkıyor.
    Caminin temelleri atıldıktan sonra, temelin iyice oturması ve sonradan bir çöküntü olmaması için, inşaata bir yıl ara verilir.

    Ağır masraflar yüzünden caminin yapımına ara verildiğini zanneden İran Şahı Tahmasp Han, inşaatın devamı için, kıymetli mal yüklü bir kervanı ve içi değerli taşlarla, mücevherlerle dolu bir kutuyla, bu hediyeleri göndermesinin sebebini açıklayan bir mektubu Kanunîye yollar.

    Bu mektuba ve üsluba sinirlenen padişah, malları elçinin gözleri önünde bahşiş olarak dağıtır ve kutuyu Sinana vererek içindeki mücevherleri yapının taşlarına karıştırmasını buyurur.

    Mimar Sinan, değerli mücevherleri minarelerden birinin taşları arasına maharetle yerleştirir. Güneş ışığında pırıl pırıl parladığı için bu minareye Cevahir Minaresi adı verilir. Evliya Çelebi zamanla sıcaktan bozulduğunu ve taşların pırıltısının kaybolduğunu belirtir.

    Süleymaniyenin dört minaresi İstanbulda yaşamış dört büyük hükümdarı; Fatih Sultan Mehmet, II. Bayezid, Yavuz Sultan Selim ve Kanunî Sultan Süleymanı ya da camiyi yaptıranın İstanbulun fethinden sonraki dördüncü padişah olduğunu temsil eder.

    Minarelerin uzun ve kısa düzenlenişi, ana kütleyle beraber yapıya modüler sistemde piramidal bir görünüm kazandırır. Uzaktan bakıldığında, birbiri üzerinde göklere yükselen bir merdiven gibi duran bu orantı ustalığı, Hıristiyan öğretide, Yakubun Merdiveni ile anlam bulur.

    KANDİLLERİN İSİNDEN MÜREKKEP

    Caminin içinde yanan yaklaşık 250-300 kadar kandilin isi, yukarıdaki bir akımla kapı üstündeki dört pencereden is odasına çekilirdi. Kitap yazımında ve hattatlıkta kullanılan mürekkebin en güzeli bu isten elde edilirdi.

    Halen Süleymaniye Kütüphanesinde mevcut olan bazı kitaplar bu isle yapılan mürekkeple yazılmıştır.
    Geçtiğimiz yıllarda Süleymaniye Camiinin yıkılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığı anlaşılmış.
    Eğer çözüm bulunamazsa, koca cami kısa bir zaman içinde yıkılacakmış. Caminin tüm taşıyıcı yükü kemerlerindeymiş. Bu kemerlerin ortalarında bulunan kilit taşları zamanla aşınmış. Ama elde yazılı bir proje olmadığı için nasıl değiştirileceği bilinmiyormuş.

    Hemen Türkiyenin en yetkin mühendis ve mimarlarından oluşan bir heyet oluşturulmuş. Ortaya bir sürü fikir atılmış. Her kafadan bir ses çıkmış ama sonuç alınamamış.

    GİZLİ BÖLME

    Tartışmalar sürerken caminin içinde büyük bir karmaşa sürüyormuş. Ülkenin çeşitli bilim kuruluşlarından bir sürü mimar, mühendis kemerleri inceliyormuş. Bu adamlardan biri ortalarda dolanırken, kazara, gizli bir bölme bulmuş.

    Bölmede, üzerinde eski yazı olan bir not varmış ,Uzmanlara inceletilen kağıdın orijinal olduğu belgelenmiş. Bu kağıt parçası bizzat Mimar Sinanın imzasını taşıyan bir mektupmuş. Mektupta yazılanlar günümüz Türkçesine tercüme ettirilince ortaya söyle bir metin cıkmış.

    MİMAR SİNANIN BIRAKTIĞI NOT

    Bu notu bulduğunuza göre kemerlerden birinin kilit taşı aşındı ve nasıl değiştirileceğini bilmiyorsunuz

    Koca Sinan, kademe kademe, kilit taşının nasıl değiştirileceğini anlatıyormuş. Bu oyuk içinde yer alan bir şişe ve şişe içindeki notta söyle bir şey yazıyormuş: “Her kim bu tas eskidiğinde yenisiyle değiştirmek isterse eski taşın yerine takılacak. Yeni kilit taşının iki tarafından yağlı iple taşı bir taraftan sokup öteki taraftan çeksin ve sonra ipin dışarıda kalan kısımlarını kessin.Heyet Sinanın söylediklerini aynen yapmış. Süleymaniye Camisi böylelikle kurtarılmış. Bu mektubun Topkapı Sarayında saklandığı söyleniyor.

    [​IMG]
     
  2. Cevap: Mimar Sinan'ın Akıl Almaz Sırları

    SELİMİYE CAMİİ İNŞAATININ HİKAYESİ

    Hz. Muhammedi (S.A.V) rüyasında gören padişah II. Selim, Peygamberin emri üzerine onun rüyada işaret ettiği, bugünkü cami alanının bulunduğu yere bir cami yaptırmaya karar vermiştir. Selimiyenin Temel Taşları Hakkında Koca Sinan, ustalık eserimdir, dediği bu yapının inşaatına başlamadan önce, inşaatta kullanacağı bütün taş malzemeyi araziye yerleştirmiş. İki yıl süresince tonlarca taş zeminin üzerinde beklemiş.

    İnşaatçıların kullandığı “zeminin oturması denen bir olay vardır. Sinan da Selimiyenin zeminini önceden sıkıştırarak,bu şekilde zeminin oturmasını sağlamıştır. Böylece iş bittikten sonra oluşacak olan çatlama ve kaymaların önüne geçmiştir. Temellerinin atılmasının uzun sürmesi hakkında İnşaat hızla ilerlemekte iken, Mimar Sinan bir gün ortadan kaybolmuş. Her yeri aramışlar, ama Mimar Sinanı kimse bulamamış. Tam 8 yıl sonra, Mimar Sinan çıkagelmiş. Caminin kaldığı yerden devam etmesini buyurmuş. Sultan Selim, inşaatın 8 yıl beklemesine çok sinirlenmiş: “Tez getirin Sinanı diye buyruk çıkartmış.

    Sultan Selim bu; tüm saray eşrafı korkudan tir tir titriyor, Selimin gazabından korkuyorlarmış. Mimar Sinan gayet sakin huzura çıkmış. Selim “anlat demiş sadece, gözlerinden şimşekler çakıyormuş. Hazır olmasını buyurduğu celladın eli kılıcının kabzasına gitmiş. Sinan kendinden emin, temelin sağlam olması için zaman gerektiğini söylemiş ve eklemiş: “Hesaplarıma göre 8 yıl gerekiyordu demiş. Sultan Selim, eliyle cellada dur işareti vermiş ve Mimar Sinanın dehası karşısında diyecek bir şey bulamamış. Selimiye ve Çağrışımlar Selimiye Camiinin 31.25 m çapındaki tek kubbesi Allahın tek olduğuna işaret eder. Benzer şekilde, Selimiye Camiinin pencerelerinin 5 kademeli oluşu İslamın 5 şartını, 4 vaaz kürsüsü 4 hak mezhebini, Selimiye Külliyesindeki toplam 32 kapı islamiyetin 32 farzını, arka minarelerde 6 yolun olması imanın 6 şartını, 12 şerefesi ise onikinci padişah tarafından yaptırıldığını ifade etmektedir.

    Koca Sinan, ustalık eserimdir, dediği bu yapının inşaatına başlamadan önce, inşaatta kullanacağı bütün taş malzemeyi araziye yerleştirmiş. İki yıl süresince tonlarca taş zeminin üzerinde beklemiş.

    İnşaatçıların kullandığı “zeminin oturması denen bir olay vardır. Sinan da Selimiyenin zeminini önceden sıkıştırarak,bu şekilde zeminin oturmasını sağlamıştır. Böylece iş bittikten sonra oluşacak olan çatlama ve kaymaların önüne geçmiştir.

    İnşaat hızla ilerlemekte iken, Mimar Sinan bir gün ortadan kaybolmuş. Her yeri aramışlar, ama Mimar Sinanı kimse bulamamış. Tam 8 yıl sonra, Mimar Sinan çıkagelmiş.

    Caminin kaldığı yerden devam etmesini buyurmuş. Sultan Selim, inşaatın 8 yıl beklemesine çok sinirlenmiş: “Tez getirin Sinanı diye buyruk çıkartmış. Sultan Selim bu; tüm saray eşrafı korkudan tir tir titriyor, Selimin gazabından korkuyorlarmış. Mimar Sinan gayet sakin huzura çıkmış.

    Selim “anlat demiş sadece, gözlerinden şimşekler çakıyormuş. Hazır olmasını buyurduğu celladın eli kılıcının kabzasına gitmiş.

    Sinan kendinden emin, temelin sağlam olması için zaman gerektiğini söylemiş ve eklemiş: “Hesaplarıma göre 8 yıl gerekiyordu demiş. Sultan Selim, eliyle cellada dur işareti vermiş ve Mimar Sinanın dehası karşısında diyecek bir şey bulamamış.
     
Yükleniyor...